Tuesday, March 24, 2009

Nasib Vs Takdir



ku percaya, dalam hidup nih ada qada dan qadar, sebab itu adalah rukun Islam yang ke 5. Apa yang jarang kita sedari.. ada 2 perkara yang hampir sama dalam Bahasa Melayu kita. Antara NASIB dan TAKDIR.
1 - Nasib adalah sesuatu yang boleh diubah.
2 - Takdir, ini yang tak boleh diubah.

Perhatikan, berapa ramai diantara kita selalu jer cakap.. “Dah nasib aku hidup camnih, nak buat camner…” Sedangkan, “Nasib sesuatu kaum itu tidakkan berubah melainkan mereka sendiri yang mengubahnya”. Sama jer, persoalan kaum atau diri sendiri. berapa ramai yang pernah cuba nak mengubah NASIB BURUK kepada sesuatu yang lebih baik?

Jadinya lagi.. aku banyak bercerita pada orang, sama cam aku ceritakan pada korang yang baca apa yang aku tulis nih. :D . Habis tuh diri aku? mana letaknya. OK!.. Aku rasa.. dalam 100 cerita aku, berjaya membuka mata 10 orang, itu sudah cukup. Walaupun aku tidak berjaya (lagi) menjadi kaya raya atau mewah, atau punyai kekayaan fizikal.. tapi ‘cerita’ aku mungkin diceritakan kemudiannya kepada Melayu-melayu yang lain, ayat aku dipakai untuk menyedarkan pula kawan-kawannya yang lain. Bende positif diulang berulang kali akan membawa kesan yang positif. Begitulah sebaliknya…

Aku sekadar pencerita, mungkin aku cuma dilahirkan bagai ‘pendita’ yang membawa ilmu dan memotivasikan orang.. atau sekadar pelawak penglipur lara, tetapi bak lilin, selain menerangi segelintir orang, mencairkan diri sendiri, yang akhirnya mungkin tiada apa2. Yang ujud cuma bekasan cahaya pada satu detik.. Bayangkan korang sesat dalam gua yang gelap.. kemudian nampak sikit jer cahay. Nah! itulah hebatnya secalit cahaya :p..
Apapun yang pasti, kepuasan hati aku dalam melakukan perkara-perkara sedemikian sudah pun mencukupi. :)

1 comments:

amirhaykal said...

komen la skit

Post a Comment